17.08.2023
Změna odjezdového stanoviště linky 400 v Praze od 3.9.2023
29.09.2021
Od 1.10. dochází ke změně ceníku na linkách 500400 a 500280
14.09.2021
POZOR!!! Od 15.9. se opět obsluhuje zastávka Česká Lípa, U jezu
24.06.2021
Upozornění na možnost zpoždění linky 500400 Rumburk - Praha
03.03.2021
Další mimořádná změna jízdních řádů ke dni 3.3. a 6.3. a 7.3.2021
30.10.2020
Mimořádná změna JŘ od 1.11.2020
V Libereckém kraji přibývá autobusů na plyn, chybí plnicí stanice
Zpravodajství ČTK str. 0 eli dpr
LIBEREC 15. září (ČTK) - V Libereckém kraji v posledních letech přibývá plynových autobusů, jejich většímu rozšíření ale podle autodopravců brání nedostatek plnicích stanic na zemní plyn. V Libereckém kraji jsou jenom dvě - v Liberci a České Lípě. Dopravci, kteří plynové autobusy mají, je tak mohou nasazovat jen na linky, které do těchto měst zajíždějí. Například firma ČSAD Jablonec od záměru plynofikovat své autobusy zcela upustila, dojíždění za tankováním do Liberce totiž dopravu prodražovalo.
Zcela jinak se ale k plynofikaci staví ČSAD Semily. "V současné době máme tři plynové autobusy a další dva chceme koupit do konce roku, nasazujeme je na linky do Liberce, kde mohou tankovat," řekl dnes ČTK generální ředitel ČSAD Semily Tomáš Roubiček. Firma ČSAD Semily by podle Roubička chtěla park plynových autobusů rozšířit, i po zdražení plynu budou totiž provozní náklady zhruba o třetinu nižší než u autobusů s naftovými motory.
"Pořizovací náklady na plynový autobus jsou sice zhruba o dva miliony vyšší než u běžného naftového, stát na ně ale poskytuje vyšší dotace, což rozdíl z větší části kompenzuje," dodal ředitel. Problémem ale podle něho je, že mimo Liberec není kde tankovat. "Jednáme proto o možnosti vybudovat ve spolupráci se soukromým investorem plnicí stanici v našem areálu v Jilemnici," vysvětlil Roubiček.
Nejrozšířenější plynový park má ČSAD Česká Lípa. "Máme 13 plynových autobusů, další čtyři chceme koupit do konce roku a ještě dva zřejmě začátkem toho příštího," řekl dnes ČTK ředitel firmy David Mahdal. Pětina autobusů podniku pak podle něj bude jezdit na plyn, což výrazně sníží náklady na pohonné hmoty. "Další nákup plynových autobusů ale zřejmě nebude možný, protože naše plnicí stanice nemá větší kapacitu a my bychom museli tankovat jinde," vysvětlil Mahdal.
Čtyři autobusy s plynovým pohonem vlastní ČSAD Liberec, jeden nasazuje na příměstské linky a dva do městské dopravy v Liberci. Další autobus sváží pracovníky do liberecké průmyslové zóny. "Do konce roku chceme koupit ještě další dva autobusy," řekl dnes ČTK vedoucí autobusové dopravy ČSAD Liberec Jiří Řádek. I on přiznává, že právě malá sí? čerpacích stanic se zemním plynem je pro jejich nasazování na linky limitující.
Liberecký podnik má přitom situaci o to jednodušší, že právě v jeho areálu už tři roky funguje plnicí stanici na stlačený zemní plyn, kterou za 13,4 milionu korun vybudovala Severočeská plynárenská (SČP). Její mluvčí Pavel Zajíc dnes připustil, že sí? těchto stanic je skutečně nedostatečná. "Jsme připraveni začít stanice budovat, v současné době už se připravuje dohoda mezi státem a českým plynárenstvím, která by měla zajistit podporu této oblasti dopravy," řekl dnes ČTK Zajíc.
Zpět