17.08.2023
Změna odjezdového stanoviště linky 400 v Praze od 3.9.2023
29.09.2021
Od 1.10. dochází ke změně ceníku na linkách 500400 a 500280
14.09.2021
POZOR!!! Od 15.9. se opět obsluhuje zastávka Česká Lípa, U jezu
24.06.2021
Upozornění na možnost zpoždění linky 500400 Rumburk - Praha
03.03.2021
Další mimořádná změna jízdních řádů ke dni 3.3. a 6.3. a 7.3.2021
30.10.2020
Mimořádná změna JŘ od 1.11.2020
V kraji přibývá autobusů na plyn, chybí ale plnicí stanice
Mladá fronta Dnes
Datum vydání: 20.09.2005
Autor: (ČTK)
Rubrika: Kraj Liberecký [Kraj Liberecký]
Strana: 2
Liberecký kraj - V Libereckém kraji v posledních letech přibývá plynových autobusů, jejich většímu rozšíření ale podle autodopravců brání nedostatek plnicích stanic na zemní plyn. V Libereckém kraji jsou jenom dvě - v Liberci a České Lípě.
Dopravci, kteří plynové autobusy mají, je tak mohou nasazovat jen na linky, které do těchto měst zajíždějí. Například firma ČSAD Jablonec od záměru plynofikovat své autobusy zcela upustila, dojíždění za tankováním do Liberce totiž dopravu prodražovalo. Zcela jinak se ale k plynofikaci staví ČSAD Semily. "V současné době máme tři plynové autobusy a další dva chceme koupit do konce roku, nasazujeme je na linky do Liberce, kde mohou tankovat," řekl generální ředitel ČSAD Semily Tomáš Roubiček. Firma ČSAD Semily by podle Roubička chtěla park plynových autobusů rozšířit, i po zdražení plynu budou totiž provozní náklady zhruba o třetinu nižší než u autobusů s naftovými motory.
"Pořizovací náklady na plynový autobus jsou sice zhruba o dva miliony vyšší než u běžného naftového, stát na ně ale poskytuje vyšší dotace, což rozdíl z větší části kompenzuje," dodal ředitel. Problémem ale podle něho je, že mimo Liberec není kde tankovat. "Jednáme proto o možnosti vybudovat ve spolupráci se soukromým investorem plnicí stanici v našem areálu v Jilemnici," vysvětlil Roubiček.
Nejvíc plynových autobusů mají v České Lípě
Nejrozšířenější plynový park má ČSAD Česká Lípa. "Máme třináct plynových autobusů, další čtyři chceme koupit do konce roku a ještě dva zřejmě začátkem toho příštího," uvedl ředitel firmy David Mahdal. Pětina autobusů podniku pak podle něj bude jezdit na plyn, což výrazně sníží náklady na pohonné hmoty.
"Další nákup plynových autobusů ale zřejmě nebude možný, protože naše plnicí stanice nemá větší kapacitu a my bychom museli tankovat jinde," vysvětlil Mahdal.
Čtyři autobusy s plynovým pohonem vlastní ČSAD Liberec, jeden nasazuje na příměstské linky a dva do městské dopravy v Liberci.
Další autobus sváží pracovníky do liberecké průmyslové zóny. "Do konce roku chceme koupit ještě další dva autobusy," podotkl vedoucí autobusové dopravy ČSAD Liberec Jiří Řádek. I on přiznává, že právě malá sí? čerpacích stanic se zemním plynem je pro jejich nasazování na linky limitující.
Liberecký podnik má přitom situaci o to jednodušší, že právě v jeho areálu už tři roky funguje plnicí stanici na stlačený zemní plyn, kterou vybudovala Severočeská plynárenská. Její mluvčí Pavel Zajíc připustil, že sí? těchto stanic je nedostatečná. "Jsme připraveni začít stanice budovat, nyní už se připravuje dohoda mezi státem a českým plynárenstvím, která by měla zajistit podporu této oblasti dopravy."
Zpět